آفــاقـــ

منطق فطرت و آیین انسانیت

مهدی ابوماهیگیر | جمعه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۷، ۰۶:۱۸ ب.ظ | ۴ نظر

این نه سروش وحی و نه مدال نبوت است که محمد(ص) را متمایز از آفریدگان و آدمیان کرده است. قلب محمد(ص) فراتر از مدال رسالت و مقام نبوت به گوهر انسانیت و مکارم اخلاق ربوبی مزین شده است. او دو ثلث از بهارِ عمرِ خود را در جامعه ای بدوی و جاهلی رشد می کند و بی آن که خطی بداند و درس آموز کسی باشد به صدق و  امانت و پاکی شهره می شود و می بالد. محمد(ص) پیش از آن که مسئولیتِ خطیرِ رسالت الهی را بر ابناء آدمی بخواهد یا بداند ، رسالتِ فطریِ انسانیت را بر نفسِ خویش حمل کرده است.

او پیش از آن که بخواهد یا بداند که باید جهانی را بسازد ، خود را ساخته است. محمد(ص) در سکوتِ شب های حجاز خلوتی را می گزیند و به تماشای آسمانِ پر رمز و راز ، ساعت ها را در جهان  هستی سیر کرده و به تفکر می پردازد. او چهل سال فطرت پاک و حق جوی خود را به عادات سخیف و لذات کثیفِ دوران نمی آلاید و فارغ از آن که طالبِ چیزی یا مقامی باشد ، زاهدانه و پاک زندگی می کند ، به معیشت خود می پردازد و از اصلاح امور جامعه غافل نمی شود.

او برای سرکوب ظلم و اجرای عدالت می جنگد ، او حتی برای یاری ستمدیده ای یا کمک به درمانده ای ، حاضر است با جوانمردانی هم پیمان شود که برخی به شرک و جهل و خرافه آلوده اند. محمد(ص) فراتر از تمایزات دینی و ایدئولوژیک ، هر پیمانی را که بر فطرت انسانی و مکارم اخلاقی - برای احقاق حقی یا ابطال باطلی - منعقد می شود ، ستایش کرده و بر آن فخر می فروشد.

آیین محمد(ص) ، منطق فطرت و حقیقت است ؛ و در جدال عقل و نفس ، آن را که بر فطرت خود پشت می کند نمی توان به اجبار سرنیزه و قدرت شمشیر به حقیقت رسانید. خدای قلب محمد(ص) ، سرشت پاک انسانیت است. او نه فقط پیام آور پیروان یک شریعت ، که اسوه ی نیکوی انسانیت و رحمتی بر جهانیان است. خاتم پیام آورانِ حضرتِ هستی بخش ، نیامده تا مکتبی بسازد در جنگ با دیگر مکاتب و ادیان. ثمره ی شیرین آیین او صلح است و عدالت و پیمانی مشترک بر فضایل فطری انسانی.

آموزه های محمد(ص) در فطرت همه ی ادیان الهی و انسانی ، مشترک است و جهانِ امروز چاره ای جز بازگشت به این آموزه های فطری ندارد و بلا شک بعثتِ فرزندِ موعودِ احمد(ص) و منجیِ آخر الزمانیِ امم نیز بر همین اصل خواهد بود.

  • مهدی ابوماهیگیر

انسانیت

حقیقت

عدالت

فطرت

محمد (ص)

پیامبر

نظرات (۴)

برتر شدنتان مبارک
  • سایت تفریحی چفچفک
  • با سلام ... شما جزوه فهرست وبلاگ‌ های برتر سال ١٣٩۶ است. بهتون تبریک میگم.

    به وبلاگ بنده هم سر بزنید. سایت تفریحی چفچفک : http://chefchefak.blog.ir

  • علی رضا عظیمی راد
  • سلام. فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و قرارگرفتن در جرگه 100 وبلاگ برتر بیان در سال 96 را خدمت شما تبریک عرض میکنم. محجبه میزبان نگاه ها و افکار زیبای شماست. mohajabe.blog.ir
    سلام. حضرت پیغمیر صلوات الله علیه و علی آلِ، نسبت به خدا معرفت داشت. ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">