آفــاقـــ

مدیران مردمی ، خاستگاه مردم انقلابی

مهدی ابوماهیگیر | سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷ ب.ظ | ۳ نظر

آنچه که موجب گسترش نهضت خمینی و در نهایت پیروزی او بر ثروت و قدرتِ سیاسی - نظامی شاه با ارتش مجهز و ساواک مخوف و گارد وفادار شاهنشاهی شد چه بود ؟! چه باعث شد تا خمینیِ تبعید شده بی هیچ گماشته و انباشته ای بر ژاندرم منطقه و متحد امریکا فائق آید ؟! به عقیده من اصلی ترین عامل تبدیل این حرکت کوچک به نهضتی بزرگ و جنبشی فراگیر و انقلابی فاتح ، مردمی بودن همه ی طبقات ملت بود. ایجاد شبکه ای ارتباطی و تشکیلاتی پیچیده برای مخابره ی پیام خمینی از نجف و نوفل لوشاتو به جای جای ایران با آن همه خفقان و ارعاب ؛ حاصل مردمی بودن صدر تا ذیل آحاد ملت بود.

خمینی و رهبران نهضت و روشنفکران متعهد از میان و در شمایل مردم برخاستند و دوشادوش آنان مبارزه کردند و شکنجه شدند و شهید دادند. مردم وقتی انقلابی شدند که رهبرانِ نهضت را صادق یافتند و چون خود شناختند. اگر بانگِ قیام سر دادند ، خود قیام کرده و اگر به صبر و استقامت خواندند ، خود صبور و مقاوم بودند. اگر ساده زیستی را تبلیغ کردند ، خود زاهد و ساده زیست و اگر به جهاد فرا خواندند خود در صف اول و خط مقدم بودند.

بر همین اساس قدرت اجتماعیِ خمینی چنان فراگیر شد که دیگر هیچ قدرتی - نه شرقی و نه غربی - قادر نبود تا در برابر مردم یکپارچه ی انقلابی بایستد و مشروعیت استبداد را زمزمه کند. خمینی پیرمردی ساده اما بزرگ بود که جان را بر کف دست نهاده و در غربت و ظلمت ، حقیقت را فریاد کرده و با همه مخاطرات و تهدیدات از پای ننشست و چنین بود که مراد مردم و امام امت شد.

حقیقت آن است که انقلاب - این ثمره ی شیرین نهضت - ، صاحبی و مالکی جز آحاد مردم نداشته و هیچ کس نمی تواند خود را قیّم و صاحب اختیار انقلاب بداند تا از خوان این نعمت مبارک سهمی مضاعف طلب کند. آنچه در ذره بین افکار مردم انقلابی و در منظر و مرآی آنان ثبت می شود ، مشاهده پرسشگرانه و رصد راهبران و مدیران پس از انقلاب است که آیا باز هم اینانند که بیش از همه به تلاش و ایثار و خدمت پرداخته و مفتون کرسی ریاست و شهرت و اشرافیگری نمی گردند؟!

این یک اصل کلی است که : هر چه مدیران و رهبران ، مردمی تر باشند ؛ مردم انقلابی تر خواهند بود. پشتوانه و خاستگاه مردمِ انقلابی ، مدیرانِ مردمی است ؛ و مدیران اشرافی که خود را در طبقه ای ویژه قرار می دهند ، عامدانه یا جاهلانه در تضعیف روحیه ی انقلابی مردم و گسست میان ملت و دولت می کوشند.

« تهدیدها تاثیری بر ایران ندارند زیرا ما امنیت‌مان را از مردممان می‌گیریم.» ظریف خوب می داند که با این توییت چه پیامی را به ترامپ می فرستد و اندیشکده های امریکایی نیز خوب می فهمند که تا پیوند مردم انقلابی و مدیران مردمی باقی باشد هیچ گزینه ای جز تلاش برای شکاف میان آنها جرأت برخاستن از روی میز را نخواهد داشت.

باز نشر در : وبسایت دولت بهار

نظرات (۳)

  • مــ. مشرقی
  • درسته ! ان شاالله با وحدت بیشتری پیش بریم.
    سلام. ممنون به خاطر اینکه هستید و فضا زو خالی نمی زارین
    دنبال شدید. منم دنبال کنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">