آفــاقـــ

ولایت ؛ که آسان می نمود اول ...

مهدی ابوماهیگیر | سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر
ولایتِ فرزندانِ زهراییِ محمد (ص) ؛ هبه ای از ولایت مطلقه ی حضرت حق است از رحمت واسعه اش ، که به عالمیان ارزانی داشته است. ولایت ؛ از حکمت سرچشمه می گیرد و به جاری عدل و مهر می انجامد. و پذیرش ولایت نه در محبت و عشقِ جاهلانه که در اطاعت و ارادتِ عالمانه بندگان جلوه گر می شود. براستی که شاه کلیدِ تمامی قفل های هر دو جهان در ولایت است ؛ و افسوس که هنوز هم سلاطینِ قدرت طلب ، مفهومِ شیرین و زیبایش را در هاله ای از ابهام و شبهه نگاه داشته اند.
اگر بهشت در چشیدن همه ی نعمات و لذات روح و جسم - بی هیچ آلام و رنج درونی و برونی - درک می شود ، جنات النعیمِ حضرت حق به نشئه ی اخروی مختص نمی شود. روزی که این جهان محاط بر سیطره ی ولایت گردد ، عقول و علوم را چنان به مرز تکامل می رساند و عدل و مهر را آنگونه می گستراند که حقیقتِ رویاییِ فردوس در همین دنیا نیز معنا می شود. قفلِ تلخِ جور و بیداد و درد و رنج و غم و فقر و جنگ و ویرانی و آوارگی و روان پریشی و  ... ، همه در غصبِ ولایت از سوی طواغیتی است که خود نیز طعمِ لذت و سعادت را نمی چشند. حقیقت هبوطِ آدم ، سقوط او از ولایت است تا روزی که بیاموزد بهای بهشت را باید به اصل ولایت بپردازد. و این دنیای خاکی نیز همان بهشتِ بالقوه است ، که پذیرش ولایت ، آن را می سازد و به فعلیت می رساند. اگر تجلّیِ ولایت به صِرفِ عشق می بود و عشق در این قلبِ احساسی خلاصه می شد ، کار به آن هبوط و جنگ و نزاع و این ستیز حق و باطل نمی انجامید.
آری ؛ ولایتِ حق عاشقانه است و محبتش امری بدیهی. اما آنچه مسئله را سخت می کند فهم ولایت است که باید برایش چاره ای اندیشید. تا ولایت فهم نشود ، ولیّ محبوب دلها است اما مهجور و لا یطاع. ولایت ؛ به واقع آن بار امانت عاشقانه ای است که آسان می نمود اول ولی افتاد مشکل ها.
اگر آخرین ذخیره ی ولایت در عصر آخرین ، تحققِ آمالِ اولیا و موحدان و بندگان خواهد شد ، باید که انتظارش را اقامه کرد و انتظار را نه افضل افکار و نیات که افضل الاعمال خوانده اند. انتظار اگر به سادگی میسر می شد و با چند ذکر و ورد و واگویه و دلنوشته ادا می شد ؛ و طعن و رنج و بصیرت و مجاهدت نمی خواست ، افضل الاعمال نمی شد.
  • مهدی ابوماهیگیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">