آفــاقـــ

دغدغه‌ی مقدس

مهدی ابوماهیگیر | جمعه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۵ ب.ظ | ۳ نظر
من یک معلم هستم. نه به اعتبار یک عدد پرسنلی و حق الزحمه ای که بهای کارم نیست. معلمی برای من نه یک شغل که یک فیض بی انتها و یک هدیه آسمانی است. معلمی یک دغدغه مقدس است در جهانِ تلاطم زده و جهلِ نوین امروزی. معلمی یک ایثارِ مقدس برای احیای انسانیت و اعتلای آزادی است. من معتقدم هر کس به اندازه ای که از خود می گذرد درجه ای از معلمی دارد. معلمی استمرار حرکت همه ی انبیا ، اولیا و شهیدان است.
وقتی محصول سال ها خرد و اندیشه و تجربه را در کام شاگردانت می ریزی و در قلب آنها به ودیعه می‌گذاری انگار خود را در نسل های آتی و در آینده ای روشن تکثیر می کنی. اگر چه شئونات گوناگون و تفکیک ناپذیر جامعه از هم اثر می‌پذیرند و بر هم اثر می‌گذارند، اما بی راه نیست اگر بگویم مهمترین عامل صلاح و فساد یک ملت و مملکت از نظام تربیت و تعلیم آن سرچشمه می‌گیرد.
در جامعه‌ای که عفت و حیا رنگ می بازد، خانواده کارکرد تربیتی ندارد، آداب زیستِ اجتماعی و معاشرتِ اخلاقی در تار و پود وجود مردم شکل نمی‌گیرد، خودخواهی و سود طلبی بر تعاون اجتماعی و منافع ملی غالب می‌شود، راحت طلبی و واسطه‌گری بر تولید و تلاش چیره می‌گردد، آری در چنین جامعه ای نظام آموزش و پرورش حتما کاستی ها و معایبی داشته است.
تا وقتی که دقیق ترین و سخت گیرانه ترین گزینش برای احراز صلاحیت های معلمی در جذب نیرو صورت نمی گیرد، تا وقتی افرادی بر کرسی مدیریت ، معاونت و کارشناسی های آموزش و پرورش تکیه می زنند که برخی شان از تدریس و اداره یک کلاس عاجز و از هیاهوی مدرسه بیزارند، تا وقتی که سیاسیون و صاحبان قدرت، دستگاه تعلیم و تربیت را حیاط خلوت نیّات و افکار و اراده خود می پندارند، درب های کشور بر همین پاشنه خواهد چرخید. به نظر من همه ارکان حاکمیت اگر خواهان اصلاح امور کشور و جلوگیری از انحطاط آرمان‌های این سرزمین است باید بپذیرند که دستگاه عظیم تعلیم و تربیت یک نظام جامع مستقل فرا دولتی و بلکه حاکمیتی است.
کسی معلم و دانش آموز را می‌فهمد و رابطه مدرسه را با خانواده درک می‌کند که خود در کلاس درس و پای تخته ایستاده و تلخ و شیرین معلمی را با شاگردان گوناگون آن چشیده باشد. من معتقدم شوراهای فرادستی و مدیران ستادی دستگاه باید از دل فرهیختگان فرهنگی این مجموعه بیرون آمده باشند. فارغ از همه سیاست زدگی ها و جناح بندی ها همین ها هستند که باید تصمیم سازان و مجریان فداکار برای اصلاحات اصولی در متون درسی، توزیع عدالت آموزشی در همه مناطق و مدارس، اعتلای کرامت جایگاه معلمان ، و ایجاد شور علمی و اخلاقی در دانش آموزان قرار گیرند. تا ساختار و مبانی آموزش و پرورش اصلاح و تثبیت نشود این کشور و ملت ساخته و اصلاح نخواهد شد.
98/2/12 ؛ و العاقبة للمتقین و الحمدلله رب العالمین
  • مهدی ابوماهیگیر

آموزش و پرورش

ایران

تعلیم و تربیت

معلم

نظرات (۳)

موفق باشین انشالله
مرسی عالی بود
خدا به همراهت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">