آفــاقـــ

آموزش و عدالت

مهدی ابوماهیگیر | سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰ ب.ظ | ۲ نظر

کنکور با همه نواقص و معایبی که دارد میتواند جامعه ایران و نظام تعلیم و تربیت را مورد تحلیل و آنالیز جدی قرار دهد. میتواند نشانگر کاستیها و ضعفهای موجود در نظام آموزشی و روشنگر بررسیهای دقیق جامعه شناسی و روانشناختی باشد. این که بیش از ۶۳ درصد داوطلبان دانشگاه در علوم تجربی رقابت کرده و داوطلبان علوم پایه و انسانی بیش از ۱۵۰ درصد شانس قبولی دارند حائز چند نکته بسیار خطیر و خطرناک است. اینکه اغلب دانش آموزان موفق و رتبه های برتر - در مجموع - خروجی مدارس و مناطق خاص بوده اند نیز داستان دیگری است که مسئله عدالت آموزشی را به چالش می کشد.

من البته در صدد استخراج و تشریح و تبیین این نکات نیستم که چرا پزشکی و زیر شاخه هایش امروز خواستگاران زیادی دارد ؟! یا علوم انسانی که باید مبانی پیشرفت و سلامت جامعه را بسازد چرا جذاب و آینده دار نیست ؟! و چرا شأن یک متخصص علوم ریاضی و پایه که خودکفایی ، صنعت و استقلال کشور را تضمین خواهد کرد باید از یک پزشک عمومی کمتر باشد ؟!
نقش مشاوره تحصیلی و نیاز سنجی های کشور واقعا کجای این داستان قرار دارد ؟!
به نظر من عدالت آموزشی حلقه مفقوده همه سیاستگذاری های کلان دستگاه تعلیم و تربیت است. گو که عدالت به معنای برابری و غفلت از تفاوت استعدادها نیست. اما وقتی اولویت در سازماندهی معلمان و سرکشی بازرسان و گسیل امکانات با مناطق و مدارس خاص و برخوردار است و هیچ کس برای همسان سازی مدارس فریاد نمی زند چنین نمودار آماری از سنجش آموزش کشور بعید نیست.
وقتی دکترای نخبه ریاضی به اندازه یک پزشک عمومی در جذب و حقوق و جایگاه اجتماعی اعتبار ندارد تغییر رویکرد نخبگان و فرار مغزها امری طبیعی است.
به نظر من به جای حذف کنکور و پاک کردن صورت مسئله باید به حل مسئله پرداخت. اگر کنکور یک سنجش معیوب و ناقص است اما قطعا تنها مقصر این نتیجه ی تلخ و فرآیند پر غلط نیست.
دو شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش موظفند با پژوهش های عمیق و آینده نگری ؛ برای ریل گذاری صحیح و دستیابی به عدالت آموزشی راهکارهای عینی و عملی ارائه و در یک برنامه زمانبندی مشخص بر اجرای سریع و دقیق آن نظارت نمایند.

نظرات (۲)

  • رضا خسروخاور
  • سلام. وبلاگتون از نظر محتوا عالی است. خوشحال میشم به وبلاگ منم سر بزنید و برام نظر ارسال کنید.

    سلام. موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">