آفــاقـــ

دیروز، امروز، فردا

مهدی ابوماهیگیر | جمعه, ۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

خیبر آنلاین: به نظر من وقایع تلخ آبان ماه ۹۸ هشداری جدی و نقطه ای تاریخی در حیات ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است. آشوب های آبان ماه اگر چه آتش حقد و کینه دشمنان خارجی را بر افروخت و بستر سوء استفاده برخی اوباش داخلی را فراهم کرد ؛ اما باید پذیرفت که مبنای اصلی این واقعه نارضایتی عمومی و اعتراضات پنهان و آشکار کثیری از اقشار مردم بوده است. البته بصیرت ، هوشیاری و دشمن شناسی موجب شد تا مردم انقلابی چونان همیشه صبر پیشه کنند و فریاد اعتراض خویش را فرو بخورند. پیشتر نیز در یادداشتی  {اینجا +} گفته بودم که نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اراده ملت و حمایت توده های مردم قدرت گرفته و ثبات یافته است. بی شک جمهوری اسلامی نظامی نیست که لا اقل در شرایط کنونی بتواند خود را از حبل المتین ملت بریده و ماهیتی دیگر بیابد. اساس مشروعیت جمهوری اسلامی و سرمایه قدرت آن همانا اعتماد توده مردم است به حاکمیت. قدر مسلم تداوم حیات سیاسی این نظام نیز وابسته و پیوسته به حبل المتین اعتماد دولت - ملت است.

تمامی ارکان حکومت و عقلای قوم باید بپذیرند که مشکلات از درون کشور شکل گرفته نه از بیرون آن ، و راه حل برون رفت از این شرایط نیز در درون کشور است نه در بیرون. کسی البته منکر جنگ احزابی که ابرقدرت های اقتصادی و رسانه‌ای را در مقابل این دولت و ملت به صف کرده نیست ؛ لکن مادامی که این نظام مستظهر به قدرت اجتماعی ملت باشد هیچ کس نمی‌تواند خللی بر آن وارد آرد. مسائل اقتصادی و معیشتی که پایه بسیاری از شبه بحران های فرهنگی و سیاسی و امنیتی را فراهم آورده مشکلات خود ساخته ای است که برخی مدیران فعلی کفایت ، اراده و اندیشه حل آن ها را ندارند.

موضوع مهم و کنونیِ نظام کاهش سرمایه ی اجتماعی و مسئله اعتماد است ؛ و البته قبل تر هم {اینجا +} گفته بودم که علت العلل این مسئله در بحران مدیریت است. پروسه انتخابات و انتصابات همراه با لابی های عیان و نهانِ درون قدرت دچار خلاء ها و اشکالات اساسی است که خروجی آن اغلب کارگزارانی خواهد شد که یا بر مبنای قومیت یا ثروت های شبهه ناک یا پول های کثیف یا روابط حزبی و طایفه ای یا شانتاژ های رسانه ای و ... معین می شوند.

به نظر من در هر نظام سیاسی اولاً وقتی که روابط بر ضوابط حاکم گردد ؛ و ثانیا وقتی که روابط بین قوا و نهادهای حکومت بر مبنای رقابت های قدرت طلبانه و رانت و تبانی شکل گرفته و تنظیم شود ؛ و ثالثاً مادامی که پروسه انتخاب و انتصاب مدیران و کارگزاران ضوابط سختگیرانه علمی و عملی و مدیریتی نداشته باشد ، هیچ مسئله ای به درستی حل نمی‌شود. نه فرهنگی و سیاسی ، نه اقتصادی و امنیتی.

معتقدم راهکار رفع مشکلاتِ در هم تنیده از یک سیستم همه جانبه و جامع ، نیازمند یک نگرش سیستمی و جامع نگر و پرداختن به سرچشمه های اصلی مسائل است ؛ نه اینکه صرفا به تسکینِ عوارضِ دردناک از فروعات و حواشی پرداخته و از اولوییت های اصلی بازماند. بر همین اساس:

 قانون انتخابات و ضوابط حاکم بر آن باید به گونه‌ای تعیین و اصلاح گردد که فرومایگان را میدان دار صحنه حضور پرشور مردم و عقلای اندیشه ورز را عقب رانده و خانه نشین نکند.

 ستاد انتخابات کشور باید نهادی فرادستی و کاملاً مستقل باشد تا حبّ و بغض های سیاسی و جناحیِ اشخاصِ حقیقی و حقوقی در او اثر نکند.

 برای تعیین کارگزاران از مدیر یک مدرسه تا وزیر مملکت باید مقررات و ضوابط سختگیرانه مبتنی بر علم و دانش همراه با انگیزه و تعهد وجود داشته باشد تا راه را بر سوداگران رانت و رابطه بسته و هر گونه سوء استفاده را رصد و مجازات نماید.

 اختلافات بین بخشی درون حکومت در هیچ شرایطی نمی تواند عامل تحکیم اعتماد یا تقویت اصل نظام باشد. حاکمیت یعنی معیت همه ارکان و اجزای کشور ؛ و هیچ جزئی نمی تواند در درون قدرت بماند اما ژست اپوزیسیون بگیرد. صاحب هیچ منصبی نمی تواند مسئولیت خود را کج دار و مریز نگاه دارد و خود را از علل بروز مشکلات مبرّا و دور بداند. بی شک هر نظام سیاسی به عنوان یک سیستم هماهنگ و یکپارچه اگر نتواند با ویروس جهل و غده های فساد مقابله کند همه ی ارکان و اجزای خود را درگیر و ناکارآمد خواهد نمود.

 واقعیت آن است که به تعبیر رهبری معزز اقامه تمدن اسلامی و آرمان های انقلابی بدون طراحی قواعد و نظامات اسلامی و اجرای صحیح آن ها محقق نخواهد شد و اگر نخبگان و اندیشمندان در این مرحله متوقف بمانند کشور به مرحله دولت اسلامی نمی رسد. حتما که با نظامات غربی و قواعد التقاطی دولت اسلامی ساخته نخواهد شد.

صداقت و شفافیت زیربنای عدالت و لازمه حکمرانی اسلامی است. مردم اگر در دولت یا دولتمردی احساس ابهام یا عدم صداقت کنند شالوده اعتماد آنها خواهد گسیخت و به هنگام نیاز تعامل و تعاون در میان آن ها مختل خواهد شد. هر مقامی در این مهم مسئول است که کیان نظام و اسلام را در نظر گیرد.

 اقدامات قابل تقدیر ریاست محترم قوه قضاییه در مبارزه با فساد باید در بخش های مختلف کشور الگو و سرمشق باشد. واجب تر از مبارزه با مفسد ، بستن راهها و روزنه های فساد است. این مسئله اگر چه وطیفه ذاتی دستگاه قضا اما اولویت اصلی و عقلانی همه دستگاه های اجرایی و تقنینی و نطارتی است. والعاقبه للمتقین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">