آفــاقـــ

شگفت‌آبادِ هستی

مهدی ابوماهیگیر | شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۹، ۰۱:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر
در شگفتی‌های این جهان بی‌کران همین بس که اول او ازلی و آخر او ابدی است. در هر جلوه‌ای از ظواهر آن بواطنی بی‌نهایت وجود دارد و در هر سرّی اسراری بی‌شماره نهفته است. عالم موجودات چون قطره‌ای در اقیانوس امکان یا پر کاهی در صحرای ممکنات است. از نطفه‌ای گندیده از دل خاک، بشری می‌زاید با همه‌ی لطایف و ظرایف، با همه‌ی دقایق و جوانب؛ و از چکیده‌ی آبی متعفن، مغزی ساخته و عقلی پدیدار می‌شود که قادر است فقط اندکی از قواعد و قوانین جهان هستی را دریابد؛ تا شاید متکبرانه این فهم و ادراک را علم بخواند و از پس آن خود را عالم بنامد و بر آن فخر نماید.
هر که را نصیبش از موهبت عقل بیشتر باشد حیران‌تر از دیگران به جهل و فقر و عجز خویش اذعان می‌کند. چه که هر کس مرزهای دانش را بیشتر شکافته و در کشف مناسبات این جهان بیشتر کوشیده باشد؛ با حل هر مسئله‌ای، میلیون‌ها قفل بسته از مجهولات دیگر را در مقابل خود خواهد یافت.
جهانی که دیدنی‌هایش بسیار کوچک‌تر از نادیدنی‌ها و شنیدنی‌هایش اندکی از ناشنیدنی‌ها است، طفل خائف عقل را در وادی حیران و تو در توی بی‌کرانه‌ها و بی شماره‌هایش راهی نیست، جهانی که نفس محمد(ص) را دیده و علی(ع) را زائیده جهان شگفتی‌هاست. جهانی که لطافت روح فاطمی و اسرار ولایت او را در بر گرفته جهان رازهای بزرگ است.
اگر پای چوبین عقل اندکی از اسارت این پیله‌ی وابستگی‌ها و پوستین مندرس تن رها می‌گشت تا ذره‌ای از آفاق و ملکوت جهان را دریافته و نمی از یم هستی را احساس کند، هیچ‌گاه سرای باقی را به این سراب فانی و نشئه حیات را به دنائت این دنیای ماده نمی‌فروخت. در حقایق این بی‌انتهای هستی، جهان خاک جهانی مجازی و رشحاتی ضعیف و بی‌رمق از حیات قدسی است. و بشر مادی در آن فقط حیوانی ناطق است که از حیات هیچ ندارد جز پوستینی از خاک که چند صباحی در چرخه طبیعت پروار و با سرعتی عجیب در آن هضم شده و در آخر به اصل خویش یعنی خاک بدل می‌گردد. او در همین دور باطل از چرخه طبیعت، صورت انسانی و حیات بشری خود را از دست می‌دهد. آری پایان مادی بشر، خاک است و دیگر هیچ.
اما آن که در کالبد خاکی خود نفحاتی از حیات مطلق و ذات سبحانی را دریافته، می‌داند که حیات او نه در گرو خاک که در گرو ودیعه روح نامیرا و قدسی حضرت احدیت نهفته است.
آن که به طول آمال و کثرت شهوات میراث خاک را پروار و فربه و میراث قدسی خداوند را جولانگاه ضربات بی‌امان معاصی و اسیر پرتگاه ظلمات کرده آیا نمی‌داند که میراث فانی خاک به خاک برگشته و میراث جاوید و روح پر از جراحات الهی همواره با او خواهد ماند و به پیشگاه حیات مطلق احدیت باز خواهد گشت ؟!
در این شگفت آباد هستی که آدمی حتی از حقیقت یک عنصر مادی یا ادراک سلولی نادیدنی عاجز و ناتوان است چگونه وی را به ذات سبحانی و قدسی حضرت احدیت راهی باشد ؟! او که در هر چیزی و در هر جایی هست اما در هیچ چیزی و در هیچ جایی نمی‌گنجد. او که خالق بی‌کرانه‌های آفاقی و انفسی و مالک بی‌شماره های در زایش است. او که در هر وجودی و در هر ذره‌ای هست اما هیچ وجودی او را در بر نمی‌گیرد و محدود نمی‌سازد. او که بر کلّ هستی از کائنات و ممکنات محیط است و هر چیزی در احاطه‌ی علم و قدرت و تدبیر اوست.
به‌راستی عقلی را که از ادراک ذات خود عاجز و در معرفت به ماهیت خویش درمانده است کجا و چگونه به ذات کبریایی احدیت و مطلق وجود و هستی هستی‌بخش راهی خواهد بود ؟! موجودی که نه وجود خویشتن را صاحب و نه حتی بر حیات و ممات خود مالک است چگونه به کنه مقام و عظمت شأن آن بی‌همتای یگانه و آن حیات‌بخش مرگ‌آفرین خواهد رسید ؟! هیهات، که ما اوییم و بی او هیچ. هیهات، که هست ما اوست.
خدایا اگر بگویم نیستم دروغ گفته‌ام ؛ و اگر بگویم هستم، به هستی تو آری فقیرترین فقیران توام.
خدایا تو در حیات ازلی و ابدی خویش لا زمانی و لامکان، اما برای سائلان فقیر از بندگانت شهر الاصمّ آفریدی و شرافت و فضیلت را در نیمه‌ی آن افزون نمودی. خدایا ما آن دمی که غرقه‌ی در نعمات و رحمات و فیوضات حضرتت هستیم فقیر توایم، پس چگونه در احتیاج و فقر و اضطرار ، و در مهالک و معاصی و بلایای خود فقیر و سائل نباشیم ؟!
خدایا به ذات سبحانی و قدسی و احدی خودت ما را در پناه رأفت و رحمت خاصه ات نگاه دار ، و سوال و نیاز و فقر و اضطرار مرا به عافیت و اجابت کریمانه‌ات برسان.
اللهم‌صل‌علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السرّالمستودع‌فیها بعدد مااحاط به علمک یا ارحم‌الراحمین | ایام‌البیض 1442
  • مهدی ابوماهیگیر

اهل البیت

ایام البیض

بندگی

خداوند

رجب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">