آفــاقـــ

کجا ایستاده ایم ؟!

مهدی ابوماهیگیر | چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

این روزها حجم وسیعی از حریم‌دری‌ها و هنجارشکنی‌ها در ملاء عام - به بهانۀ بهار طبیعت و تعطیلات نوروزی - ، و انتشار گستردۀ آن‌ها به لطف شبکه‌های اجتماعی نقل محافل شده است. هرکسی از ظنّ خود تحلیل‌گر چرایی این پدیده و نظریه‌پرداز چگونگی حل مساله است. بسیاری آن را نوعی ولنگاری و اباحه‌گری می‌دانند که دستگاه انتظامی و قضایی در وهله اول و نهادهای مرتبط با گردشگری و مدیریت شهری در مرتبه بعدی مقصران بزرگ آن هستند. من اما معتقدم پیش از ابتلا به خطای محاسباتی، باید دید که آیا بروز چنین رفتارهایی از قاطبۀ مردم و خاصه جوانان، بنیان‌پایه بوده و اساس فکری و اعتقادی دارد؛ یا اینکه بر پایۀ اوهام و هیجانات و شبهات شکل گرفته است ؟!

مستحضرید که نوع انسان موجودی تربیت‌پذیر، و تربیت امری اکتسابی است. اساساً سبک زندگی و ارزشهای عرفی و اخلاقی انسان با باورهای او رابطه‌ای مستقیم دارند. سرمنشاء رفتارهای دینی نیز باورهای عقلانی و ایمانی است. قدر مسلم اگر مبانی فکری و عُقلایی اسلام عزیز در جامعه تضعیف شده یا به درستی منتقل نشود، دلیلی بر التزام عملی شهروندان به شعایر و شریعت نخواهد بود. چه که این‌ها قراردادهایی اجتماعی از نوع توقف پشت چراغ قرمز و ... نیست که بتوان با مرّ قانون، جامعه را به‌سوی آن‌ها هدایت کرده یا از آن‌ها بازداشت. حتی در چنین فرضی نیز آحاد مردم باید اداراکی منطقی از مصالح و منافع اجتماعی قانون داشته باشند. آیا نسلی که حجاب را نوعی محدودیت و کشف حجاب را یک حق طبیعی و نوعی از رهایی تصور می‌کند؛ اصلاً چنین اموری را هنجار اجتماعی و اخلافی می‌داند که با نقض آن بتوان او را نصیحت، ملامت یا مجازات کرد ؟!

مقوله حجاب و امثالهم در درجه اول علاج تربیتی دارند تا تقنینی. هیچ عقل سلیمی البته منکر ضرورت اعمال مدیریت‌وقانون در جامعه نبوده و نیست؛ لکن امر آموزش و تربیت ملازم بلکه پیش‌نیاز آن است.

به‌نظر من آموزش‌و‌پرورش تنگه اُحد نظام اسلامی است. اگر در مرابطه و مراقبه از این تنگه غفلت شود همۀ مجاهدت‌ها و هزینه‌کردهای میدان حکمرانی به تباهی و هزیمت خواهد رسید. اگر زیرساخت‌های کارشناسی و نخبگانی و نرم‌افزار مدیریتی نظام تعلیم و تربیت اصلاح نشود؛ امروز باید خاکریز خوب و بد را به خاکریز باید و نباید بسپاریم و فردا در خط مقدم هست و نیست از اصول و کیان مکتب دفاع کنیم. فرزندان ایران زمین با فطرت پاک و توحیدی خود از همین رهگذر رشد و کمال می‌یابند و شئونات جامعه را به صلاح و سداد خواهند رسانید. بفضل‌الله‌وعونه / 12 فروردین 1403

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">